Egy évvel ezelőtt Offenbachban találtam azt a szórólapot, ami végül ennek a blognak az elindítását ösztönözte. Az idén lehetőségem volt újra Frankfurtba és környékére eljutni, kerékpáros létesítményeiket két keréken is kipróbálni.
Tévhitek
- Tökéletesen kerékpároscentrikus infrastruktúra
Persze messze jobb kerékpározási feltételek vannak, mint hazánkban, azonban előfordulnak érthetetlen megoldások is. Habár van kerékpáros utca, jól használható kerékpársávok egy-egy 2X3 sávos úton is, rengeteg egyirányú utca kerékpárosoknak kétirányú; de sok, rossz minőségű, térköves, szeparált kerékpárút, gyalog- kerékpárút is létezik. Néhol villamos- vagy buszmegállókba vezetik a kerekezőket.
- Németek szabályosan közlekednek
A német kerékpáros és gyalogos annyira szabályos, mint magyar társa. Ha lehetősége van átmegy a piroson, sokan járdáztak, mások a kerékpárút ellenére inkább a jobb minőségű úttestet választották. De még olyannal is találkoztam, aki szembe jött a kerékpársávon. Gyakorlatilag mindenki ott ment, ahol akart a többi közlekedő tolerálta. 10 nap alatt nem halottam dudálást sem, viszont láttam rengeteg, előzékeny gépjárművezetőt.
A kerékpárosok tehát nem megtűrt különcök, hanem csak a közlekedők egy csoportja. A kerékpár előnyös tulajdonságait felismerték, használatát támogatják. Rengeteg a kerékpártámasz, B+R parkoló, lehet kerékpárt szállítani buszon, villamoson, U-bahnon, S-bahnon. Szerves része ez a városi életnek.
Kerékpárbérlés
A DB üzemeltette Call-a-bike rendszer, valamint a hasonló alapokon nyugvó Next bike a fő kerékpárbérlési lehetőség. Ezeknél egy telefonszámot kell felhívni, a bicikli azonosítójával együtt, majd egy kódot küldenek, amivel a kerékpár zárját ki tudjuk nyitni. A bérlés végén a bankszámlánkról leveszik az összeget. A napi díj 9 euró volt. Bankkártya nélkül egy kerékpárüzlet kínált bérlési lehetőséget, 100 euró letét mellett 15 euróért lehetett elvinni egy napra bringát. Az eladó nem beszélt csak németül, de nagyon korrekt volt, a bringa használtan is jóval 100 euró fölötti értéket képviselt.
Lakatolás
A sodronytól az U-lakatig terjedt a spektrum. Rengeteg kerékpárt lehetett önmagában lezárva látni, az első kereket a vázhoz U-lakattal rögzítve. A városi használatban nem a csili-vili gépek domináltak. A bérbringához egy gagyi záras U-lakat tartozott.
Kerékpározás
A sávok és utak (nincs külön jelölés, mindegyik a kerékpárút táblával van jelezve) egységes hálózatot képeznek, az átvezetések, irányváltások megoldottak. A járdából elvett kerékpárutak, általában mindkét oldalon ki voltak jelölve. Nem voltak felesleges átvezetések, az alsóbbrendű út elsőbbséget adott a kerékpárútnak is. A Majna minden hídján meg volt a kerékpáros közlekedés oldva, sőt több gyalog-kerékpáros híd is létezik. A hidak budapesti Duna hidakhoz képest rövidek, de meglehetősen meredekek. Az Eiserner Steg lépcsőin vezetősín volt, de mellette lift is rendelkezésre állt.
A legnagyobb élményt természetesen a nálunk hiányzó vagy ritkaságszámba menő megoldások kipróbálása jelentette. Csodálatos volt végigtekerni a Majna alsó rakpartján, bár ez inkább a kirándulókat szolgálta, mint a hivatásforgalmat, mert sok gyalogos, kocogó, görkoris is használta. A kerékpáros utcán is egész más érzés volt közlekedni, mint Budapest belvárosában, bár az út burkolata néhol macskaköves volt, ami nem a legtökéletesebb. A Westend negyedben szinte elvesztem volna a sok egyirányú utca tengerében, de kerékpárral mehettem mindkét irányba szabályosan. A gyalogos zónában lehet gyalogtempóban tekerni. A frankfurti utcákon általában minimális gyalogos forgalom volt, így a járdás kerékpárúton sem jellemző a gyalogos kerékpáros konfliktus. Viszont a táblázásnak köszönhetően kipróbálhattam a nyüzsgő Zeil bevásárlóutcát is. A gyalogosokra nagyon figyelve haladtam, de a nagy tömeg miatt végül inkább egy csendesebb mellékutcában folytattam a kerékpározást.
Jó volt Frankfurtban kerékpárosnak lenni, de igazából a közlekedés összes résztvevője ki van szolgálva. Remek a tömegközlekedés, jó az úthálózat, rengeteg a parkolóház, a városszéli P+R is. Ez egy működő nagyvárosi, ahol az emberek szerethetnek lakni.
Ha az olvasónak lehetősége adódik érdemes ide is ellátogatni, akár kerékpár nélkül is legalább üldögélni egyet a Majna parton és kipróbálni milyen az, amikor a város az embereké.