HTML

Kerékpárral csak tíz perc

A kerékpár a városok ideális közlekedési eszköze. 10 perc biciklizéssel 20 négyzetkilométernyi területet nyílik meg előttünk. A blog arra szeretne példákat mutatni, hogy mit intézhetünk el 10 (néha egy kicsit több) perc kerékpározással Budapesten és vidéken.

Számláló számok

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Friss topikok

Linkblog

Frankfurtban a kerékpáros is csak egy közlekedő

2010.08.13. 17:35 tízpercbringa

Egy évvel ezelőtt Offenbachban találtam azt a szórólapot, ami végül ennek a blognak az elindítását ösztönözte. Az idén lehetőségem volt újra Frankfurtba és környékére eljutni, kerékpáros létesítményeiket két keréken is kipróbálni.

 

Tévhitek

 

  1. Tökéletesen kerékpároscentrikus infrastruktúra

 

Persze messze jobb kerékpározási feltételek vannak, mint hazánkban, azonban előfordulnak érthetetlen megoldások is. Habár van kerékpáros utca, jól használható kerékpársávok egy-egy 2X3 sávos úton is, rengeteg egyirányú utca kerékpárosoknak kétirányú; de sok, rossz minőségű, térköves, szeparált kerékpárút, gyalog- kerékpárút is létezik. Néhol villamos- vagy buszmegállókba vezetik a kerekezőket.

 

  1. Németek szabályosan közlekednek

 

A német kerékpáros és gyalogos annyira szabályos, mint magyar társa. Ha lehetősége van átmegy a piroson, sokan járdáztak, mások a kerékpárút ellenére inkább a jobb minőségű úttestet választották. De még olyannal is találkoztam, aki szembe jött a kerékpársávon. Gyakorlatilag mindenki ott ment, ahol akart a többi közlekedő tolerálta. 10 nap alatt nem halottam dudálást sem, viszont láttam rengeteg, előzékeny gépjárművezetőt.

 

A kerékpárosok tehát nem megtűrt különcök, hanem csak a közlekedők egy csoportja. A kerékpár előnyös tulajdonságait felismerték, használatát támogatják. Rengeteg a kerékpártámasz, B+R parkoló, lehet kerékpárt szállítani buszon, villamoson, U-bahnon, S-bahnon. Szerves része ez a városi életnek.

 

 

Kerékpárbérlés

 

A DB üzemeltette Call-a-bike rendszer, valamint a hasonló alapokon nyugvó Next bike a fő kerékpárbérlési lehetőség. Ezeknél egy telefonszámot kell felhívni, a bicikli azonosítójával együtt, majd egy kódot küldenek, amivel a kerékpár zárját ki tudjuk nyitni. A bérlés végén a bankszámlánkról leveszik az összeget. A napi díj 9 euró volt. Bankkártya nélkül egy kerékpárüzlet kínált bérlési lehetőséget, 100 euró letét mellett 15 euróért lehetett elvinni egy napra bringát. Az eladó nem beszélt csak németül, de nagyon korrekt volt, a bringa használtan is jóval 100 euró fölötti értéket képviselt.

 

Lakatolás

 

A sodronytól az U-lakatig terjedt a spektrum. Rengeteg kerékpárt lehetett önmagában lezárva látni, az első kereket a vázhoz U-lakattal rögzítve. A városi használatban nem a csili-vili gépek domináltak. A bérbringához egy gagyi záras U-lakat tartozott.

 


Kerékpározás

 

A sávok és utak (nincs külön jelölés, mindegyik a kerékpárút táblával van jelezve) egységes hálózatot képeznek, az átvezetések, irányváltások megoldottak. A járdából elvett kerékpárutak, általában mindkét oldalon ki voltak jelölve. Nem voltak felesleges átvezetések, az alsóbbrendű út elsőbbséget adott a kerékpárútnak is. A Majna minden hídján meg volt a kerékpáros közlekedés oldva, sőt több gyalog-kerékpáros híd is létezik. A hidak budapesti Duna hidakhoz képest rövidek, de meglehetősen meredekek. Az Eiserner Steg lépcsőin vezetősín volt, de mellette lift is rendelkezésre állt.

 

 

 

A legnagyobb élményt természetesen a nálunk hiányzó vagy ritkaságszámba menő megoldások kipróbálása jelentette. Csodálatos volt végigtekerni a Majna alsó rakpartján, bár ez inkább a kirándulókat szolgálta, mint a hivatásforgalmat, mert sok gyalogos, kocogó, görkoris is használta. A kerékpáros utcán is egész más érzés volt közlekedni, mint Budapest belvárosában, bár az út burkolata néhol macskaköves volt, ami nem a legtökéletesebb. A Westend negyedben szinte elvesztem volna a sok egyirányú utca tengerében, de kerékpárral mehettem mindkét irányba szabályosan. A gyalogos zónában lehet gyalogtempóban tekerni. A frankfurti utcákon általában minimális gyalogos forgalom volt, így a járdás kerékpárúton sem jellemző a gyalogos kerékpáros konfliktus. Viszont a táblázásnak köszönhetően kipróbálhattam a nyüzsgő Zeil bevásárlóutcát is. A gyalogosokra nagyon figyelve haladtam, de a nagy tömeg miatt végül inkább egy csendesebb mellékutcában folytattam a kerékpározást.

 

Jó volt Frankfurtban kerékpárosnak lenni, de igazából a közlekedés összes résztvevője ki van szolgálva. Remek a tömegközlekedés, jó az úthálózat, rengeteg a parkolóház, a városszéli P+R is. Ez egy működő nagyvárosi, ahol az emberek szerethetnek lakni.

 

Ha az olvasónak lehetősége adódik érdemes ide is ellátogatni, akár kerékpár nélkül is legalább üldögélni egyet a Majna parton és kipróbálni milyen az, amikor a város az embereké.

 

2 komment

Címkék: frankfurt

A bejegyzés trackback címe:

https://tizpercbringa.blog.hu/api/trackback/id/tr52219637

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szegedbicaj 2010.08.13. 22:31:46

Azt hiszem ennyivel itthon is kibékülnénk elég hamar. Igaz, nem üldögéltem, mikor ott voltam, hanem felhőkarcolót másztam, de így is barátságos volt. Igaz, futóverseny miatt az egész belváros le volt zárva, és egy autó nem volt, csak csönd, és itt-ott zenélő emberek.

CSI

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2010.09.06. 19:48:38

És a háttérben ott magasodik az Európai Központi Bank székháza. Nagyot dobban kicsiny szívem :)
süti beállítások módosítása